Nazorg en leefregels na een lower body lift

Wanneer je een lower body lift laat doen, heeft je lichaam tijd nodig om te herstellen. De gemiddelde herstelperiode is 6 tot 8 weken, maar het eindresultaat kan iets langer op zich laten wachten. We krijgen vaak vragen over wat je wel en niet mag doen na de ingreep en hoe je het herstel kan bevorderen. Voor de operatie word je door de plastisch chirurg uitgebreid geïnformeerd over het herstel, risico’s en mogelijke complicaties.

Overnachting in het ziekenhuis

Bij een Lower body lift blijf je 2 à 3 nachten in het ziekenhuis. Ook thuis dien je nog 2 dagen bedrust te houden.

Buikband dragen

Na de operatie wordt jouw buik verbonden met een ondersteunende elastische band. Je kunt wat napijn hebben, met name als de buikwandspier ook verstevigd is. Je krijgt een buikband die je dag en nacht moet dragen tot zes weken na de operatie. Dit houdt zwellingen en vochtophoping tegen.

Drains

Als het nodig is worden na de operatie drains (dunne buisjes) geplaatst om het wondvocht te laten wegvloeien. Indien je met drains naar huis gaat, dan worden deze meestal binnen twee dagen weer verwijderd. Je wordt gebeld door de assistente van MOOI kliniek. Je kunt dit telefoontje vanaf de middag verwachten. Indien je niet gebeld wordt, dan kan het zijn dat we je niet kunnen bereiken, bel dan a.u.b. naar de kliniek. Totdat de drains eruit gehaald zijn, mag je niet douchen! Nadat de drains zijn verwijderd mag je kort douchen.

Trombose

Tijdens deze fase krijg je injecties tegen trombose.

Pijnstillers en medicatie

Voel je je beroerd of is je lichaam erg pijnlijk, dan mag je altijd paracetamol nemen en eventueel de aanvullende pijnstillers die de arts je heeft voorgeschreven.
In overleg met de plastisch chirurg eventuele bloedverdunners en andere medicatie die je gebruikte voor de operatie hervatten.

De eerste dagen na je lower body lift

Na de operatie kun je wat napijn hebben, met name als de buikwandspier ook verstevigd is.We controleren of alles goed met je gaat en na de goedkeuring van onze plastisch chirurg mag je naar huis. Om een zo MOOI mogelijk resultaat te verkrijgen en jouw herstel te bespoedigen adviseren wij je het volgende: (Tenzij uitdrukkelijk anders vermeld door de plastisch chirurg.)

NIET DOEN: ZELF NAAR HUIS RIJDEN

Eén ding wat je niet mag doen direct na de operatie, is zelf achter het stuur kruipen. Zorg er dus voor dat er iemand bij je is die je veilig naar huis kan rijden. Bovendien zal je buik en rug pijnlijk en gespannen aanvoelen, dus het liefst maak je zo weinig mogelijk bewegingen. Je mag tot twee weken na de operatie niet autorijden.

DOEN: VEEL RUSTEN

De eerste paar dagen na je lower body lift moet je rustig aandoen, échte bedrust de eerste twee dagen. Dit geldt voor iedereen die deze operatie heeft ondergaan (groot of klein). Dit betekent dat je veel moet rusten en geen (zware) huishoudelijke taken moet uitvoeren zoals de was, stofzuigen etc. Is er iemand die lekker voor je kan koken, je kan helpen met aan- en uitkleden of af en toe voor jou wil opstaan? Na de operatie kun je moeite hebben met opstaan en dan is het fijn als er iemand is die je kan helpen. Let op! Rusten betekent niet de hele dag in bed liggen. Te veel en te lang rusten is ook niet goed voor je lichaam. Strek af en toe je benen, al is het tijdens een korte wandeling van het toilet naar de bank. Houd het bij korte afstanden binnenshuis.

NIET DIRECT DOEN: DOUCHEN EN IN BAD GAAN

Als je geen drains hebt, mag je 24 uur na de operatie weer douchen als je daar behoefte aan hebt. Heb je wel drainages, dan moet je sowieso even wachten met douchen. Beter wacht je twee dagen voordat je weer gaat douchen. Natuurlijk kun je je lichaam wel opfrissen met wat warm water en een washandje. Je mag de eerste 6 weken echter niet in bad!

NIET DOEN: ROKEN EN ALCOHOL DRINKEN

Vooral niet doen! Roken heeft een ongunstige invloed op de doorbloeding van de weefsels en juist dat is belangrijk voor een goed herstel. Wij raden je daarom aan om weken voor en na de behandeling te stoppen met roken. Ook na de behandeling is het beter om niet te roken. Dit versnelt het verouderingsproces.

Gebruik in de eerste week na de behandeling geen alcohol in verband met de kans op een nabloeding.

NIET DOEN: SLAPEN OP JE BUIK OF ZIJ

Slapen doe je met een extra kussen in je rug, zodat je iets meer rechtop ligt. Slaap de eerste weken niet helemaal plat op je rug, niet op je zij en niet op je buik.

sporten na borstvergroting

Twee weken na je lower body lift

Na 14 dagen voel je je al wat beter! Echter is je lichaam nog aan het herstellen. Bij sommige patiënten kan het aanspannen van de buik nog pijnlijk zijn. Ook zwellingen en vochtophopingen komen nog voor. Je komt na twee weken bij MOOI kliniek op controle.

HECHTINGEN

Twee weken na de behandeling kom je op controle bij MOOI kliniek. Hechtingen worden losgeknipt en nieuwe hechtpleisters geplakt. De eerste maanden kunnen de littekens rood zijn. Dat wordt steeds minder. Stel de littekens niet bloot aan felle zon, dit kan blijvende verkleuringen veroorzaken. Bloeduitstortingen treden zelden op. De assistente zal je instructies geven over de nazorg en/of het masseren van de littekens.

Twee weken na de ingreep mag je weer iets meer, maar nog lang niet alles! Overleg altijd even met de plastisch chirurg.

DIT MAG JE WEER DOEN:

• Autorijden
  • Afhankelijk van je beroep, kun je weer beginnen met werken (zittend)
  • Wandelen en rustige bewegingen
  • Als je herstel goed verloopt, mag je na 2 weken weer vliegen

DIT MAG JE NOG NIET DOEN:

• Buikband uitdoen
  • Sporten, ook niet zwemmen
  • Zwaar tillen of lichamelijk inspannend werk
  • Zonnen, sauna of zonnebank

Zes weken na de ingreep

Na zes weken ben je meestal al goed hersteld van de operatie. De zwellingen zijn flink afgenomen, maar hier en daar wat zwelling door vochtophoping is normaal. Ook kun je nog een doof plekje voelen. Dat trekt de komende weken weg. Je littekens zijn genezen maar nog rood. Ook dat is normaal en hoort bij de normale manier van wondgenezing. De meeste mensen kunnen na 6 weken hun normale leventje weer helemaal oppakken. Je mag weer in bad, de sauna en slapen zoals jij wil.

DOEN: SPORTEN

Bewegen is goed voor je lichaam en na al die weken niet sporten, is het misschien ook weer tijd iets aan je conditie te doen. Gelukkig mag je na 6 weken weer sporten. Fitness, zwemmen, fietsen, rennen, als het goed voelt en je ervaart geen pijn dan kun je hier gewoon mee beginnen. Sommige patienten mogen echter nog geen buikspieroefeningen doen. Overleg bij twijfel even met de arts voordat je begint met sporten.

Eindcontrole en resultaat

Na ongeveer 3 maanden kom je nog op eindcontrole bij MOOI kliniek. De genoemde termijnen voor herstel zijn gemiddelden en kunnen van persoon tot persoon sterk wisselen. Het eindresultaat bereik je ergens tussen 4 en 6 maanden na de operatie. De huid wordt minder strak, bultjes worden minder, littekens worden gladder. Wat de littekens betreft kan het langer duren voordat deze minder zichtbaar zijn. De littekens beginnen ergens tussen 6 en 12 maanden van rood naar paars te kleuren, om uiteindelijk bleek te worden en daardoor bijna niet meer zichtbaar te zijn. Eventuele plooitjes in de huid ter plaatse van het litteken verdwijnen spontaan.

De resultaten van de lower body lift zijn vrijwel altijd bevredigend mits je een reële verwachting hebt van de operatie.

Een voorspoedig herstel begint met een goede voorbereiding

snel herstellen van borstvergroting

Een lichaam dat gezond en fit is vóór de buikwandcorrectie, zal sneller en beter herstellen. Hoe beter je conditie en buikspieren waren voor de operatie, hoe sneller je herstelt. Zorg er daarom voor dat je lichaam fit is en voldoende voedingsstoffen heeft voor de operatie. Dit zorgt na de operatie voor een betere wondgenezing en verkleind de kans op complicaties. Onze partner R-Support heeft hiervoor twee wetenschappelijk onderbouwde voedingssupplementen ontwikkeld: Recover Prepare en Recover After Surgery. Ter voorbereiding op de operatie zou je twee weken van te voren kunnen starten met Recover Prepare. Dit is een shake die je immuunsysteem verbetert en alle tekorten aan essentiële voedingsstoffen aanvult voor jouw operatie. Het is een aanvulling op je normale (gezonde) voedingspatroon. Direct na de operatie zou je kunnen starten met Recover After Surgery om optimaal te herstellen en de wondgenezing te bevorderen.

Belangrijk is dat je nuchter bent op de dag van de operatie!

Regel verder als dat mogelijk is extra huishoudelijke hulp, zoals een partner, vriend of vriendin die je kan uithelpen de eerste paar dagen. Stop ook met roken!

Twijfel je over jouw situatie of je iets wel of niet mag? Neem dan contact met ons op!

Denk je al lang na over een lower body lift?

Je eigen lichaam weer MOOI vinden en jezelf mooi voelen, dat is waar het MOOI kliniek om draait. Wij vertellen je graag wat je opties zijn en welke stappen je kan ondernemen.